Archive for July, 2012

hg_icon

Themed CityU Family Blossoms in United Colours, CityU Homecoming Gala (28 October) has received enthusiastic feedback since the Alumni Relations Office (ARO) announced registration about its Kick-off Ceremony in June. Online registration for other fun programmes will open on 1 August. Do ensure your place by enrolling fast by then! Other than the Kick-off Ceremony featuring an address by University President Professor Way Kuo (郭位教授); singing performances by our alumni celebrities Andy Leung (梁釗峰) @ C AllStar (BBA in Marketing) and Sita Chan (陳僖儀) (BA English for Professional Communication), the Gala includes sports activities, international food festival, guided campus tour, photo-taking marshals, reunion lunch and dinner, game booths, fun learning classes and film show. Do visit our event website to check out the complete list of fun programmes and sign up, first-come-first-served.

Those registering for the Kick-off Ceremony will be entered in a lucky draw to be conducted at the event. Prizes include EPSA Zero Gravity Stretch Massage Chair, iPhone 4S, new iPad Wi-Fi, Acer monitor, dinner vouchers at fine-dining restaurants and more! Besides, over 200 lucky bags with attractive gifts will be available at the Ceremony for participants. Distribution of the lucky bag coupons (over 200) and luggage tags specially designed by ARO (until stocks last) will start at 2:00pm on site, first-come-first-served.

There is something for everyone and it promises to be the most fun-filled Sunday for you and your family! Don’t miss it!

Fifteen members of CityU Eminence Society have joined a networking activity called “Eminence Café” where they exchanged intelligence and “insider news” of their professions as well as their views on other topics ranging from economics to travel and parenthood. Facilitated by Executive Committee member Li Chan-wing, the gathering on 13 July was held at a cosy restaurant featuring Silk Road cuisine, where they also enjoyed a belly dance performance by exotic dancers.

The Beijing Alumni Association was officially established on 1 July when its Organising Committee held its first gathering at the Capital Club on 1 July. Members discussed ways to strengthen the alumni network in the capital and made plans for attending the CityU Homecoming Gala that the Alumni Relations Office will hold at the University on 28 October. The Committee will meet again on 29 July to organise reunion activities and invites all alumni living in the Beijing area to join the Association via QQ group (240719653)/ 13581739306.

ba71_2 ba71_

「信 願 行」

Thursday, July 26th, 2012

時間過得很快,加入城大評議會近兩年半,當中雖有付出,不過亦獲得很寶貴的經驗。從事教育工作的我,希望與大家分享一下我對「管理概念」的看法。

大家可能有時會營營役役忙於工作、家庭、學業等事務,而忘記了有什麼事情想做,有什麼真正的目標。我記得在工商管理學科裡有一個概念叫做「目標管理」(Management By Objective, MBO),管理「人」其實是需要為自己或他人定好目標,有了清晰的路線圖之後,才會有方向及動力一步一步向目標邁進。

如何定下目標然後實行呢?

「信 願 行」其實是佛教的理論,我不是佛弟子,亦不是傳教,只想借當中的道理來分享我對實踐目標的看法。「信」可以理解作信念,究竟在你心目中有哪些是堅定不移的想法、價值觀和態度呢?一些出生於普通家庭的人,他們的信念可能是改善生活、努力工作、待人以誠 。每個人其實都有屬於自己的信念,只不過,有些人可能未有認真地去了解而已。看過很多的評論說時下年青人(80後、90後)做事沒下決心、短視及被動。其實我並不認同這種看法,我認為每一個年代都有能幹及有毅力的年青人,而年輕人可先尋找一下屬於你自己的信念!

至於「願」,我理解作意願,而意願亦是你對將來的期望。當一個人的信念堅定,會更容易去立下自己的意願,如你的短期目標是想成為某行業的專業人士或管理階層,你一定會願意多花時間在工作上作不同的嘗試、參加相關行業的活動、拓闊人脈關係等等。就算過程是辛苦或少了休息時間,你都會心甘情願地去做。最後是「行」,這個很明顯,是說我們需要付諸實行。只要將自己堅守的信念和意願變成行動,相信大家必定可以實踐你所定立的目標,希望大家能將信念及意願在你的生活及工作中展現出來!


郭俊明
香港城市大學評議會副主席

「大學的園子 – 宿舍家」

Thursday, July 26th, 2012

雖然我參與城大評議會的工作只有大半年,但每次回到城大,都很想到一個地方看一看和逛一逛,是哪兒?就是我在學時的另一個家 – 城大宿舍。不知道大家有多了解母校的宿舍?也許,有很多人從未接觸過這個地方,又或者只視宿舍為酒店。但宿舍對我來說,就像我的家一樣,在這個家,我不但體驗了溫馨和好玩的生活,而且還領悟到不少人生的哲理。

由中學升上大學,不僅在學習方面會有很大的轉變,五年住宿的經驗,亦令我的生活改變了不少。宿舍是一個好好的平台,讓自己學懂獨立,你須要自行洗衣服、熨衣服、打掃、安排用膳、甚至連起床、睡覺的時間都是要自己安排。對自小有人呵護照顧的同學來說,宿舍生活就好像是他們人生的一大挑戰。假如是你,面對着種種挑戰,你願意去改變嗎?

行常生活以外,宿舍生活五光十色,只要你願意接觸來自不同地方的宿友,你的外語一定會進步不少。在這裡,你可以認識世界各地的文化和語言。每年開學的頭一兩個星期,我往往會被宿舍中央草地那邊傳來的聲音吸引,不得不去看一看。那片草地,往往會化身為一個一個的小型派對。縱使大家操不同語言,來自不同國家,大家都會互相尊重,打開胸襟,包容別人。假如你仍在求學階段,當處理人與人之間的不同時,會抱有這種態度嗎?還是繼續固步自封,過一個人的生活呢?

活動方面,我校宿舍有很多舍內、舍際的活動。以「高彥嗚教授盃」為例,這是一個舍際的活動。各個舍堂的成員,每年都會通過八個不同的項目,例如:足球、唱歌、拍照等,累積最多的分數,爭奪冠軍獎盃。我住宿五年,每年都為自己的宿舍努力爭標,其中一年成功抱走冠軍奬盃,另外四年都與它擦身而過。當中有笑,亦有淚。不過,比起獎盃更重要的,是讓我學到人生有高有低,有計劃亦有意外,這些都是人生的平凡道理,但如果把箇中的「體會」放在比賽之中,必定會來得更深刻。當整個舍堂的三佰多人都凝聚起來,支持參賽的宿友,大家一同努力去達成心願時,得失成敗彷彿不再是個人的事,而是全個宿舍的事。面對成功,你可以不驕傲嗎?面對挫折,你還能夠替勝利的一方高興嗎?現今社會很繁忙,哪有一天不是無奈地講勝負?但能夠看通的人,又有多少個?

且看我校宿舍挺立在畢架山峰之旁,享慶典煙花、幻彩激光之美;其實佔地不大,就像一個微型公共屋邨一樣。麻雀雖小,硬件軟件卻一應俱全,當中硬件設施都頗為完善,例如:健身房、桌球室、投影機配大螢幕、環迴音響、小型圖書館、琴房等等。至於軟件方面,學生組織在宿舍內亦發展得逐漸成熟。現在每個舍堂都有屬於自己的宿生會,有數個舍堂更有宿生議會,宿生組織責籌辦活動及協助舍監、宿舍導師處理宿舍事務。我曾有幸成為宿生會的委員,在「山上」(宿舍)上莊感覺與在「山下」(其他學生組織)截然不同。相比之下,在宿舍上莊的感覺更像一家人,因為大家一起工作、一起住,相處的時間多了很多,比起其他學生組織,我們有機會一同煮飯、睡草地、談天說地、喝早茶等等,所以感覺份外溫馨、份外團結。生活在家中的你,又會如何與家人溝通和相處呢?住在一起時,你曾經珍惜過與身邊的人相處的時光嗎?

要談,多多的是,宿舍真的是一個好好的平台去開啟自己的思想,思考人生及未來,希望以上的分享交流,除了讓你對宿舍有多一點認識外,亦都可以給你一個機會去想想自己的生活、自己的路以及自己的未來。


何啟邦
香港城市大學評議會常務委員會委員
前城大宿舍 – 賽馬會群會堂首席導師
前城大宿舍 – 賽馬會群會堂宿生議會主席
前城大宿舍 – 賽馬會群會堂宿生會幹事會內務副會長

 

You need to log in to vote

The blog owner requires users to be logged in to be able to vote for this post.

Alternatively, if you do not have an account yet you can create one here.

Powered by Vote It Up